telefon: 665 987 161  mail: biuro@OPC-Tuning.pl  web: opc-tuning.pl
Tuning, chiptuning, elektronika, diagnostyka – specjalizacja OPEL
Chmurka tagów
Pojemność skokowa
Rodzaj paliwa
Symbol Silnika
Układ i liczba cylindrów
Moc silnika (KM)
Producent sterownika
Numer sterownika
1600
Benzyna
A16XNT
Rzędowy 4 (R4)
150
BOSCH
ME 7.6.4
Silnik 1.6 turbo (A16XNT) montowany był w samochodach opel Zafira B i C. Jego pierwsze montaże odbywały się w modelach z roku 2011, co było niebywałą nowością w skali marki Opel. Z racji na dość niską dostępność stacji CNG w naszym kraju lokalni mechanicy pragnęli przerabiać tą jednostkę na zasilanie LPG, rodziło to jednak szereg problemów z którymi nasz warsztat poradził sobie wyśmienicie. Jednym z kłopotów okazały się błędy DTC – m.in P3231, którego opis brzmiał ‚Przerwa w obwodzie zaworu odcinającego niskiego ciśnienia paliwa gazowego’, kolejny z serii najczęstszych błędów w tym przypadku to też P1392 czyli ‚Wykryta przerwa w zapłonie cylindra 1,2,3 lub 4’ oraz P1382 – ‚Wykryto przerwę zapłonu w losowym/wielu cylindrach w trybie zasilania benzyną’
A16XNT - Silnik opla zasilany gazem CNG

A16XNT – Silnik opla zasilany gazem CNG

  Eksploatacja samochodu z instalacją CNG przynosi wiele radości, ale jest też uciążliwa ze względu na małą ilość tych stacji w naszym kraju – własnie dlatego wielu użytkowników tych wynalazków przerabia instalacje z CNG na LPG. Różnice w instalacjach CNG i LPG są niewielkie, poza tym, że gaz ziemny (CNG) sprężony jest do ok. 200 atmosfer, w związku z czym samochód zasilany tym paliwem wymaga ciężkich butli, które zazwyczaj montowane są w okolicach płyty podłogowej co z jednej strony przyczynia się do lepszego rozkładu mas i obniżenia środka ciężkości, z drugiej zaś negatywnie wpływa na masę pojazdu mając bezpośredni wpływ na niewielkie podwyższenie spalania co przy długim czasie eksploatacji samochodu generuje niemałe koszty. Niestety ‚przerabiając’ auto z gazu ziemnego na propan-butan musimy wymienić całą instalację. Elementy tych instalacji nie pasują bowiem do siebie nawzajem. Instalacje gazowe dzieli się na dwa typy ze względu na montaż – montowane fabrycznie lub w serwisach które specjalizują się w tego typu modyfikacjach. Pierwsze z nich są perfekcyjnie dobrane do konkretnego typu silnika, zdarza się również że tłoki w tego typu jednostkach napędowych mają inny kształt, przy gazowaniu pojazdu bez instalacji fabrycznej trzeba uwzględnić typ silnika oraz jego konstrukcję aby dobrać odpowiednią instalację, ponieważ przy zaniedbaniu tego działania silnik może ulec nadmiernemu zużyciu w krótkim czasie lub ulec awarii. Przerabiając auto z CNG na LPG należy pamiętać o tym że najczęściej montuje się całkowicie nowe instalacje demontując stare, które są dodatkowym obciążeniem. Często demontaż butli CNG wymaga również zmian w zawieszeniu pojazdu, ponieważ ubytek masy jest na tyle znaczny, że zmienia on właściwości jezdne pojazdu. maxresdefault Należy także nadmienić też, że możliwe jest łączenie instalacji, mianowicie istnieje możliwość zasilania samochodu z trzech źródeł. Można po prostu zainstalować LPG nie demontując CNG – wtedy można tankować zarówno gaz ziemny, propan-butan, jak i benzynę co jest korzystne nie tyko ze względów finansowych, ale również takie rozwiązania potrafią znacznie zwiększyć zasięg pojazdu co pozwala na długie wyjazdy do krajów w których paliwo jest trudno dostępne lub droższe bez konieczności martwienia się o nadmierne koszty i przymusowe tankowanie. Jedyny problem wśród mechaników dokonują tych takich przeróbek to zwykle elektronika, która w auto-krak opanowaliśmy do perfekcji. Najczęściej występującymi zagadkami dla specjalistów są nietypowe błędy DTC, których nie da się usunąć w prosty sposób. Istnieje zwykle kilka rozwiązań, które pozwalają się ich pozbyć, jednak koszt takich zabiegów w ASO oscyluje w granicach kwot nie bez powodu określanych jako astronomiczne, a ze względu na fakt iż ‚zwykłym’ mechanikom i elektronikom z trudem przychodzi podołać takiemu wyzwaniu, przeciętny użytkownik nie decyduje się zazwyczaj na jakiekolwiek przeróbki, obawiając się problemów i kosztów. Drugą sprawą jest fakt, że nieautoryzowane warsztaty i serwisy rzadko posiadają stosowne narzędzia i oprogramowanie, ponieważ ze względu na ich koszty i mały popyt na tego typu usługi po prostu nie opłaca się im inwestować w tego typu sprzęt i umiejętności.