telefon: 665 987 161  mail: biuro@OPC-Tuning.pl  web: opc-tuning.pl
Tuning, chiptuning, elektronika, diagnostyka – specjalizacja OPEL
Chmurka tagów
Pojemność skokowa
Rodzaj paliwa
Symbol Silnika
Układ i liczba cylindrów
Moc silnika (KM)
Producent sterownika
Numer sterownika
1600
Benzyna
A16XNT
Rzędowy 4 (R4)
150
BOSCH
ME 7.6.4
Silnik 1.6 turbo (A16XNT) montowany był w samochodach opel Zafira B i C. Jego pierwsze montaże odbywały się w modelach z roku 2011, co było niebywałą nowością w skali marki Opel. Z racji na dość niską dostępność stacji CNG w naszym kraju lokalni mechanicy pragnęli przerabiać tą jednostkę na zasilanie LPG, rodziło to jednak szereg problemów z którymi nasz warsztat poradził sobie wyśmienicie. Jednym z kłopotów okazały się błędy DTC – m.in P3231, którego opis brzmiał ‚Przerwa w obwodzie zaworu odcinającego niskiego ciśnienia paliwa gazowego’, kolejny z serii najczęstszych błędów w tym przypadku to też P1392 czyli ‚Wykryta przerwa w zapłonie cylindra 1,2,3 lub 4’ oraz P1382 – ‚Wykryto przerwę zapłonu w losowym/wielu cylindrach w trybie zasilania benzyną’
A16XNT - Silnik opla zasilany gazem CNG

A16XNT – Silnik opla zasilany gazem CNG

Eksploatacja samochodu z instalacją CNG przynosi wiele radości, ale jest też uciążliwa ze względu na małą ilość tych stacji w naszym kraju – własnie dlatego wielu użytkowników tych wynalazków przerabia instalacje z CNG na LPG. Różnice w instalacjach CNG i LPG są niewielkie, poza tym, że gaz ziemny (CNG) sprężony jest do ok. 200 atmosfer, w związku z czym samochód zasilany tym paliwem wymaga ciężkich butli, które zazwyczaj montowane są w okolicach płyty podłogowej co z jednej strony przyczynia się do lepszego rozkładu mas i obniżenia środka ciężkości, z drugiej zaś negatywnie wpływa na masę pojazdu mając bezpośredni wpływ na niewielkie podwyższenie spalania co przy długim czasie eksploatacji samochodu generuje niemałe koszty. Niestety ‚przerabiając’ auto z gazu ziemnego na propan-butan musimy wymienić całą instalację. Elementy tych instalacji nie pasują bowiem do siebie nawzajem. Instalacje gazowe dzieli się na dwa typy ze względu na montaż – montowane fabrycznie lub w serwisach które specjalizują się w tego typu modyfikacjach. Pierwsze z nich są perfekcyjnie dobrane do konkretnego typu silnika, zdarza się również że tłoki w tego typu jednostkach napędowych mają inny kształt, przy gazowaniu pojazdu bez instalacji fabrycznej trzeba uwzględnić typ silnika oraz jego konstrukcję aby dobrać odpowiednią instalację, ponieważ przy zaniedbaniu tego działania silnik może ulec nadmiernemu zużyciu w krótkim czasie lub ulec awarii. Przerabiając auto z CNG na LPG należy pamiętać o tym że najczęściej montuje się całkowicie nowe instalacje demontując stare, które są dodatkowym obciążeniem. Często demontaż butli CNG wymaga również zmian w zawieszeniu pojazdu, ponieważ ubytek masy jest na tyle znaczny, że zmienia on właściwości jezdne pojazdu. maxresdefault Należy także nadmienić też, że możliwe jest łączenie instalacji, mianowicie istnieje możliwość zasilania samochodu z trzech źródeł. Można po prostu zainstalować LPG nie demontując CNG – wtedy można tankować zarówno gaz ziemny, propan-butan, jak i benzynę co jest korzystne nie tyko ze względów finansowych, ale również takie rozwiązania potrafią znacznie zwiększyć zasięg pojazdu co pozwala na długie wyjazdy do krajów w których paliwo jest trudno dostępne lub droższe bez konieczności martwienia się o nadmierne koszty i przymusowe tankowanie. Jedyny problem wśród mechaników dokonują tych takich przeróbek to zwykle elektronika. Najczęściej występującymi zagadkami dla specjalistów są nietypowe błędy DTC, których nie da się usunąć w prosty sposób. Istnieje zwykle kilka rozwiązań, które pozwalają się ich pozbyć, jednak koszt takich zabiegów w ASO oscyluje w granicach kwot nie bez powodu określanych jako astronomiczne, a ze względu na fakt iż ‚zwykłym’ mechanikom i elektronikom z trudem przychodzi podołać takiemu wyzwaniu, przeciętny użytkownik nie decyduje się zazwyczaj na jakiekolwiek przeróbki, obawiając się problemów i kosztów. Drugą sprawą jest fakt, że nieautoryzowane warsztaty i serwisy rzadko posiadają stosowne narzędzia i oprogramowanie, ponieważ ze względu na ich koszty i mały popyt na tego typu usługi po prostu nie opłaca się im inwestować w tego typu sprzęt i umiejętności. Zapraszamy serwisy i warsztaty na wysyłkową modyfikacje pozbycia sie cng z sterownika silnika ME7.6.4 Błędy które mogą towarzyszyć usterce instalacji cng: 019E P019E Czujnik ciśnienia w zbiorniku gazu – uszkodzony obwód 019F P019F Czujnik ciśnienia w zbiorniku gazu – uszkodzony obwód 01A0 P01A0 Czujnik ciśnienia w zbiorniku gazu – niski znak 01A1 P01A1 Czujnik ciśnienia w zbiorniku gazu – znak wysoki 01A2 P01A2 Czujnik ciśnienia w zbiorniku gazu – sygnały przerywane / błędne 01A3 P01A3 Czujnik ciśnienia gazu – uszkodzony obwód 01A4 P01A4 Czujnik ciśnienia gazu – uszkodzony obwód 01A5 P01A5 Czujnik ciśnienia gazociągu – niski znak 01A6 P01A6 Czujnik ciśnienia gazociągu – znak wysoki 01A7 P01A7 Czujnik ciśnienia w rurociągu gazowym – sygnały przerywane / błędne 01A8 P01A8 Ścieżka gazowa – ciśnienie w układzie za niskie 01A9 P01A9 Ścieżka gazowa – ciśnienie w układzie za wysokie 01AA P01AA Czujnik temperatury zbiornika gazu – uszkodzony obwód 01AB P01AB Czujnik temperatury zbiornika gazu – uszkodzony obwód 01AC P01AC Czujnik temperatury zbiornika gazu – niski znak 01AD P01AD Czujnik temperatury zbiornika gazu – znak wysoki 01AE P01AE Czujnik temperatury zbiornika gazu – sygnały przerywane / błędne 01AF P01AF Czujnik poziomu w zbiorniku gazu – uszkodzony obwód 01B0 P01B0 Czujnik poziomu w zbiorniku gazu – uszkodzony obwód 01B1 P01B1 Czujnik poziomu w zbiorniku gazu – niski znak 01B2 P01B2 Czujnik poziomu w zbiorniku gazu – znak wysoki 01B3 P01B3 Czujnik poziomu w zbiorniku gazu – sygnały przerywane / błędne 01B4 P01B4 Czujnik temperatury ścieżki gazowej – uszkodzony obwód 01B5 P01B5 Czujnik temperatury ścieżki gazowej – uszkodzony obwód 01B6 P01B6 Czujnik temperatury gazociągu – niski znak 01B7 P01B7 Czujnik temperatury gazociągu – znak wysoki 01B8 P01B8 Czujnik temperatury ciągu gazowego – sygnały przerywane / błędne